Dag 13 Santa Comba Dao naar Lousa

24 september 2022 - Lousã, Portugal

We gaan weer heerlijk toeren over de N2. We krijgen niet genoeg van de omgeving.

P9240398

We rijden naar Penacova om van het uitkijkpunt Penoda do Castro te gaan genieten. Je moet er wel even iets voor over hebben.

P9240385

Helaas is het wat heiig, wat natuurlijk invloed heeft op de foto's.

P9240389P9240387

We zigzaggen langs de kronkelende Mondego rivier op de N110. Zeg nu zelf, geen straf toch.

IMG_20220924_100136_205

In Coimbra, gaan we aan het water picknicken. We ontmoeten daar een jongeman uit zuid Kreta. Hij vertelt er trots over maar we moeten niet in augustus komen, teveel toeristen. Leuke ontmoeting we wensen elkaar nog een fijne vakantie.

P9240402

Na het eten wandelen we over de brug om naar de Botanische tuin te gaan, die mag nu uiteraard ook niet ontbreken.

De tuin heeft veel historie en dateert uit 1772. Prachtige oude monumenten. P9240427

P9240417P9240437

De tuin wordt helaas niet zo goed onderhouden, maar de natuur gaat zijn eigen gang en groeit en bloeit toch wel.

P9240416P9240439

De bamboe kan in ideale omstandigheden 5 cm in een uur groeien. Ongelooflijk nietwaar.

P9240407

De vijgen dragende ficus carica doet het ook wonderlijk goed.

P9240446

Bij het verlaten van de tuin, staan we haast in het centrum, er klinkt overal muziek. Het is te aanstekelijk om daar aan voorbij te gaan. Zingende mensen, dansende dames, en een grappig optreden.

Op het plein staat uiteraard een kerk (Santa Cruz), even een kijkje nemen. Wat indrukwekkend weer.

P9240449P9240453

Het was een enerverend dagje, toch willen we hier niet naast het water blijven staan, er zijn meerdere festivals in de stad.

Een stukje verder in Lousa vinden we een privé camperplek. De eigenaresse komt ons verwelkomen. Ze blijkt Nederlandse te zijn en is hier 5 jaar geleden met haar gezin komen wonen. Ze raakt niet uitgepraat. Leo en Gerwien hebben het hier mooi voor elkaar. Ze verhuren volkswagen campertjes, een vakantiehuisje en bouwen nu een vakantiewoning voor 10 personen en willen motortrips gaan organiseren. Ze timmeren goed aan de weg. Complimenten.

P9240461

Een inspirerende dag vandaag.

1. Paus:
    25 september 2022
    Exht supermooi... en die fotos spreken boekdelen!
  2. Anja en Cor:
    25 september 2022
    Cor zegt: dat snap ik, jij kan toch niet lezen
  3. Anne-Marie en Ad:
    25 september 2022
    Prachtige stad Coimbra. Zijn jullie boven in de bibliotheek geweest?
    Was een hele klim.
  4. José en Jac:
    25 september 2022
    Keimooi. En ik smelt bij die mooie zonsondergang.
  5. Anja en Cor:
    25 september 2022
    Cor zegt: laat dat maar aan Anja over die is hier de fotograaf ;-)
  6. Adri:
    25 september 2022
    Wat een belevenissen weer!
  7. Anja en Cor:
    25 september 2022
    Elke dag opnieuw. Een echte aanrader, Portugal. We weten waar je een huisje kunt huren. Komt goed.
  8. Nel en Jan:
    25 september 2022
    Wat beleven toch veel! De foto's zijn ook erg mooi.
  9. Anja en Cor:
    25 september 2022
    Klopt we zien erg veel. Het is hier prachtig en mooi weer, we kunnen ons niets beter wensen.
  10. Emmy van de Veerdonk:
    26 september 2022
    genoten van jullie mooie kiekjes
  11. Anja en Cor:
    26 september 2022
    Hopelijk komen er nog meer.
  12. Elly:
    27 september 2022
    Mooi om de verwondering te horen en te zien in jullie verhalen en fotos. Over de natuur.
    Prachtig!!
  13. Anja en Cor:
    27 september 2022
    Het is oneindig. Zo bijzonder.
  14. Heddy Saris:
    28 september 2022
    Leuk om te lezen dat jullie naar dezelfde plaatsen zijn geweest waar wij ook bezocht hebben! Ja, prachtig natuur, zoveel moois te zien, zo fascinerend en magnifiek. 👍😊
  15. Anja en Cor:
    29 september 2022
    Jij gebruikt het woord magnifiek, dat omschrijft het helemaal.