Dag 25 van Alta naar Forsol 161 km

31 juli 2019 - Hammerfest, Noorwegen

Vandaag was het weer erg verschillend. Vanmorgen kon je zonder jas nog naar buiten maar vanmiddag moest je een muts op. Vooral als de zon weg is is het koud. We gaan ook steeds noordelijker.

OI000166

Vandaag naar Hammerfest en overnachten aan een haven van een klein dorpje Forsol genaamd.

OI000167

Tijdens de rit naar Hammerfest zie je dat het landschap anders wordt. Het wordt vooral kaler. Minder bomen minder huizen. Dorpen kom je helemaal niet meer tegen. Pas na 90 km een benzinepomp, na 115 km een supermarktje en na 140 km een behoorlijk dorp.

OI000159

Er is hier ook een probleem met rupsen. Ze eten de blaadjes van de berken op. Hierdoor zie je hele bossen zonder bladeren.

OI000160

Rendieren.

Onderweg hebben we ze gezien. Gisteren maar 1, hier stikt het er van. Vele kuddes, minimaal 80 gezien vandaag.

OI000172OI000169

Hammerfest is de noordelijkste stad ter wereld. Waarom er naar toe want er is niet veel te zien. Ik denk omdat het kan. Er blijkt een witte orka in het haventje te zwemmen, niet gezien.

Wel was er een aardig kerkje.

OI000164

OI000170

En een monument: De Struve Geodetic Arc. Russische en Scandinavische geleerden hebben tussen 1816 en 1852 de juiste grootte en vorm van de aarde berekend en de plaats van het monument is het eindpunt van de meting.

OI000165

OI000171

Nog even uitwaaien op het strandje.

Morgen naar de noordkaap.

Voor de geïnteresseerden vanavond gaat de zon hier om 23.55 onder en morgen komt hij om 01.00 weer op.

1. Adri:
    31 juli 2019
    Mooie foto`s hoor. Bijzonder allemaal.
  2. Jill:
    31 juli 2019
    Neem der een mee naar huis leuk voor in de tuin!
  3. Elly:
    2 augustus 2019
    Ik ben jaloers op de avond dat het zo lang licht is. Hier worden de zomeravo den al korter.
  4. Anja en Cor:
    3 augustus 2019
    Het is nu 23.31 uur en de zon is nog niet onder. Echt bizar.