Dag 12 / Donderdag 25 mei / Drambar 25°

25 mei 2023 - Comuna Ciugud, Roemenië

Allereerst ons nichtje Sam feliciteren. We wensen haar een mooie dag toe en houden het gebakje graag tegoed.

We gaan afrekenen. De kinderen zijn naar school, 9 kindjes bij Rav in de kleuterklas en 9 kinderen bij Eva in de onderbouw, 2 leraren voor de gehele school. Benthe is aan het mediteren. De geadopteerde oma (80 jarige buurvrouw), komt vragen of Jordy meegaat naar de kerk, hij slaat over. We nemen afscheid en wensen hun alle goeds voor henzelf en dat ze met hun mooi opgezette camping nog vele gasten mogen ontvangen.

We draaien de straat op en de boerin brengt de koeien naar een ander weiland.

Het is hier nog een zeer authentiek plaatsje, echt typisch Roemeens.

Vandaag rijden we naar Turda, waar we in de kloof een wandeling willen gaan maken.

P5254538_exported_980

Onderweg komen we meerdere paarden en wagens tegen.

De weg is wederom zeer smal en steil, net voor de parkeerplaats komt een touringcar naar boven, naast hem een greppel en naast ons een betonnen greppel. Hij laat de bus zakken. Cor rijdt uiterst rechts en laat de camper zacht rollen. Opeens gebaart de chauffeur dat Cor zijn spiegel raakt. Vliegt uit de bus, niets te zien, geen beschadigingen. Een andere man geeft aanwijzingen en we kunnen elkaar veilig passeren.

De kosten op parkeerplaats bedragen 30 Ron, dat is € 6,00 Het trekt veel toeristen dus is het rendabel om daar een parkeerwachter neer te zetten. We parkeren naast een Frans gezin, dat een jaar rondtrekt. Ze geven hun kinderen thuisonderwijs. We beseffen wel met alle ontmoetingen dat wij ook al veel gezien hebben van Europa.

We gaan wandelen door de kloof. Een prachtige route. Veel bos en langs het riviertje Hasdate. Vele bruggetjes oversteken en het pad wordt steeds moeilijker begaanbaar voor wij. We besluiten om te draaien en het nu van de andere kant te bekijken. Even later komt ook een Duitse meneer terug. 'Te zwaar voor mij', zegt hij. Ik begrijp het als geen ander.

Het was een mooie tocht.

Eenmaal terug kwamen er twee mensen van een kabel glijbaan af. Ze bleken van een Nederlandse schoolgemeenschap te zijn, die hier een soort uitwisseling had met Roma leerlingen. Hun ogen waren wel geopend volgens leerkracht Hans. Wij vertelden ook nog over onze ontmoeting met de Roma jongeman. Goed gedaan was zijn reactie, eten geven ipv geld.

Terug op het parkeerterrein even een praatje (met handen en voeten) gemaakt met de parkeerwachter.

We hebben geen internet dus kunnen we nog geen overnachtingsplek opzoeken. Bij vertrek zwaait de wachter ons met twee handen uit. Leuke lieve man of wil hij ons snel kwijt 😜

We gaan wat zuidelijker rijden en kijken onderweg wel of er ergens een signaal wordt opgepikt. Het duurt even maar uiteindelijk hebben we internet.

We vinden een mooie camperplaats in Drambar aan de rivier de Mures. Een plek met picknicktafels, een speeltuin, gratis stroom en water, waar we heerlijk buiten in het gras kunnen zitten of zelfs in het zonnetje liggen.

's Avonds lopen we nog via de hangbrug het dorpje in.

We kunnen nog lang buiten zitten.