Dag 12 / Donderdag 25 mei / Drambar 25°

25 mei 2023 - Comuna Ciugud, Roemenië

Allereerst ons nichtje Sam feliciteren. We wensen haar een mooie dag toe en houden het gebakje graag tegoed.

P5254523

P5254521

We gaan afrekenen. De kinderen zijn naar school, 9 kindjes bij Rav in de kleuterklas en 9 kinderen bij Eva in de onderbouw, 2 leraren voor de gehele school. Benthe is aan het mediteren. De geadopteerde oma (80 jarige buurvrouw), komt vragen of Jordy meegaat naar de kerk, hij slaat over. We nemen afscheid en wensen hun alle goeds voor henzelf en dat ze met hun mooi opgezette camping nog vele gasten mogen ontvangen.

P5254525

We draaien de straat op en de boerin brengt de koeien naar een ander weiland.

P5254528

Het is hier nog een zeer authentiek plaatsje, echt typisch Roemeens.

Vandaag rijden we naar Turda, waar we in de kloof een wandeling willen gaan maken.

P5254538_exported_980

Onderweg komen we meerdere paarden en wagens tegen.

De weg is wederom zeer smal en steil, net voor de parkeerplaats komt een touringcar naar boven, naast hem een greppel en naast ons een betonnen greppel. Hij laat de bus zakken. Cor rijdt uiterst rechts en laat de camper zacht rollen. Opeens gebaart de chauffeur dat Cor zijn spiegel raakt. Vliegt uit de bus, niets te zien, geen beschadigingen. Een andere man geeft aanwijzingen en we kunnen elkaar veilig passeren.

De kosten op parkeerplaats bedragen 30 Ron, dat is € 6,00 Het trekt veel toeristen dus is het rendabel om daar een parkeerwachter neer te zetten. We parkeren naast een Frans gezin, dat een jaar rondtrekt. Ze geven hun kinderen thuisonderwijs. We beseffen wel met alle ontmoetingen dat wij ook al veel gezien hebben van Europa.

We gaan wandelen door de kloof. Een prachtige route. Veel bos en langs het riviertje Hasdate. Vele bruggetjes oversteken en het pad wordt steeds moeilijker begaanbaar voor wij. We besluiten om te draaien en het nu van de andere kant te bekijken. Even later komt ook een Duitse meneer terug. 'Te zwaar voor mij', zegt hij. Ik begrijp het als geen ander.

P5254551

P5254563

Het was een mooie tocht.

P5254558

P5254571

P5254564

Eenmaal terug kwamen er twee mensen van een kabel glijbaan af. Ze bleken van een Nederlandse schoolgemeenschap te zijn, die hier een soort uitwisseling had met Roma leerlingen. Hun ogen waren wel geopend volgens leerkracht Hans. Wij vertelden ook nog over onze ontmoeting met de Roma jongeman. Goed gedaan was zijn reactie, eten geven ipv geld.

Terug op het parkeerterrein even een praatje (met handen en voeten) gemaakt met de parkeerwachter.

We hebben geen internet dus kunnen we nog geen overnachtingsplek opzoeken. Bij vertrek zwaait de wachter ons met twee handen uit. Leuke lieve man of wil hij ons snel kwijt 😜

We gaan wat zuidelijker rijden en kijken onderweg wel of er ergens een signaal wordt opgepikt. Het duurt even maar uiteindelijk hebben we internet.

P5254577

We vinden een mooie camperplaats in Drambar aan de rivier de Mures. Een plek met picknicktafels, een speeltuin, gratis stroom en water, waar we heerlijk buiten in het gras kunnen zitten of zelfs in het zonnetje liggen.

's Avonds lopen we nog via de hangbrug het dorpje in.

P5254580

P5254587

We kunnen nog lang buiten zitten.

P5254588

1. Hans en marjo:
    25 mei 2023
    Dag 12 alweer er is weer van alles te lezen en te zien op de foto's erg mooi weer geniet er van
    Groetjes
  2. Anja en Cor:
    25 mei 2023
    De dagen vliegen voorbij, maar we genieten er zeker van. Groetjes van ons.
  3. Tom:
    25 mei 2023
    Wat mooi is het daar zeg! De HY zou daar ook wel passen.
  4. Anja en Cor:
    26 mei 2023
    Die zou het plaatje helemaal compleet maken.
  5. Heddy Saris:
    25 mei 2023
    Mooie bijzondere ervaringen om nooit te zullen vergeten! 💝
  6. Anja en Cor:
    26 mei 2023
    Weer mooie herinneringen om op te slaan.
  7. Monique:
    25 mei 2023
    Wat een belevenissen weer!
  8. Anja en Cor:
    Top 👍
  9. Elly:
    26 mei 2023
    Wat een mooie fotos weer. Je wordt steefs creatiever. De foto van de spiegel vind ik erg leuk. Ik geniet van jullie verhalen.
  10. Anja en Cor:
    26 mei 2023
    Ik merk wel dat ik op een andere manier kijk, wanneer ik fotografeer.
  11. Emmy van dee veerdonk:
    2 juni 2023
    ze. leven daar echt met de dieren samen .Het geeft mij gelijk RUST.
    terug in de tijd en dat voelt toch wel heel goed. Fijne tijd .
  12. Anja en Cor:
    2 juni 2023