Dag 11 / Woensdag 24 mei 2023 / Ocolis 25°

24 mei 2023 - Ocoliș, Roemenië

Gister laat in de middag komt een jongeman aangewandeld. Hij vraagt of we Duits kunnen spreken. Hij woont in Karlsruhe en is hier op bezoek bij zijn Romafamilie. Hij vertelt honger te hebben en bezit net als zijn familie geen geld. Ik sta direct op en ga boterhammen voor hem smeren. Hij neemt het dankbaar in ontvangst en dankt nog een paar maal. Cor vindt het een wat lastige situatie. Misschien was het een diplomatieke vraag om geld. We gaan uit van het goede van ieder mens. We wensen hem en zijn familie een goed leven toe.

We staan op tijd op om de ijsgrot te bezoeken.

P5244448

We hebben weer iets uitgezocht over een zeer smal kronkelend weggetje. 15% hellingen het Apuseni-gebergte in. Een kleine 20 km lang en we rijden er een uur op.

Er worden veel bomen gerooid. Het is ook nog eens zeer modderig en glad.

P5244456

Een stukje verder wordt een container op een vrachtwagen getild. Hoe komt die hierboven?

P5244461

P5244452Ongelooflijk dat er nog zoveel mensen wonen in de bergen. De dorpjes zijn schitterend. P5244466

Als we bij een restaurant aankomen, wijst de eigenaar ons de parkeerplaats. We drinken koffie en fotograferen een geparkeerde kar met paarden. We wandelen naar de grot. Van de andere kant komt een touringcar aangereden, is dit een betere weg?

Het is nog rustig bij de grot. Vele trappen af naar beneden. Het is uiteraard koud, maar mooi om te zien.

P5244494

P5244490

P5244488

Eenmaal terug de trappen op staat bij de ingang een Nederlands stel. Zij zijn van de andere kant de berg opgegaan. 'Zeer smal, steil en de Roemenen rijden als gekken' zijn hun woorden. In dat laatste herkennen wij ons absoluut niet, de Roemenen zetten de auto steeds aan de kant om ons te laten passeren, of zegt het iets over onze rijstijl?

P5244505

We zijn eigenwijs en besluiten toch via de andere zijde terug te gaan rijden. Een makkie vergeleken met de 20 km klim. Hier zien we de boer nog werken met zijn paarden en wagen.

P5244512

We rijden verder via de DN75, een slingerende route langs de Aries.

We komen langs huizen en pas als we voorbij zijn, dringt het tot ons door. Wat een trieste aanblik, verwaarlozing, afvalbergen. Zo treurig. Te gênant om ook maar een foto van te maken.

Cor heeft een soort camping uitgezocht, waar ruimte is voor meditatie. Eenmaal op de plaats van bestemming is het gesloten.

Een stukje verder is een boerencamping, ook niemand in de omgeving. P5244514Onze hoop is nu gevestigd op Tara Nomada. Deze camping wordt gerund door Jordy en Benthe met hun twee kinderen. Ze wonen inmiddels 8 jaar in Roemenië. Ze hebben een schattige kleinschalige camping, een hostel en  nog twee kamers. Ze mogen trots zijn op wat ze tot op heden hebben bereikt.P5244517

1. Jan Heijnen:
    24 mei 2023
    Dus geen autosnelwegen. :)
  2. Anja en Cor:
    25 mei 2023
    Zo min mogelijk, wel een vignet we bekijken het van dag tot dag.
  3. Adri:
    24 mei 2023
    Goh….wat armoedig voor deze mensen…gelukkig hebben jullie iets kunnen betekenen.
  4. Anja en Cor:
    25 mei 2023
    Vandaag donderdag een Nederlandse leerkracht gesproken die vanuit een scholengemeenschap de kansarme Roma scholieren bijstaat. Jullie hebben het goed gedaan, eten geven ipv geld.
  5. Bertil 't Mannetje:
    Bizonder die druipsteenformaties!
  6. Anja en Cor:
    25 mei 2023
    Kleinschalig maar een mooie formatie.
  7. Henk:
    25 mei 2023
    Wat een andere, voor ons onbekende, wereld
  8. Anja en Cor:
    25 mei 2023
    Klopt helemaal, iedere dag worden we verrast door de cultuur. Wel zeer aardige en behulpzame mensen. Petje af.
  9. Jan Heijnen:
    25 mei 2023
    "We gaan uit van het goede van ieder mens."
    Er is een boek van Rutger Bregman, de meeste mensen deugen. Heel interessant.
  10. Anja en Cor:
    25 mei 2023
    Al meer over gehoord, zelf nog niet gelezen. Toch eens doen.
  11. Adri:
    Mooie gedachte.
  12. Anja en Cor:
    25 mei 2023
    Altijd het positieve blijven zien.
  13. Elly:
    26 mei 2023
    De barmhartige samaritaan.
    En de route langs de aries. Het afval wat jullie gezien hebben. Een vuilniszak helpt daar dus blijkbaar niet bij. 😉
  14. Anja en Cor:
    26 mei 2023
    We doen ons best en alle beetjes helpen.