Dag 14 / Zaterdag 27 mei 2023 / Bumbesti-Jiu 22°

27 mei 2023 - Bumbești-Jiu, Roemenië

Vanmorgen afscheid genomen van de enthousiaste Barbara en Carlos, wat hebben we gelachen met elkaar. Met twee kussen (op z'n Spaans) zeggen we gedag tegen elkaar. Hopelijk treffen we elkaar nog eens.

P5274659

De quad voorbereidingen laten we graag aan de experts over. We wensen de deelnemers veel plezier toe.

Het is bewolkt dus besluiten we de Transalpina route DN67C te gaan rijden. Cor ziet op Google maps dat het laatste gedeelte is afgesloten. We zien ter plekke wel welke keuze we dan weer gaan maken. We ervaren direct al veel liefde.

P5274661

We rijden door een mooi natuurgebied, de kloof van de Sebes. Passeren dorpjes en zien veel mensen op hun stuk(je) land werken.

P5274663P5264624

Stuwdammen, meren, diverse planten en bomen. Deze weg was vroeger een herderspad, maar is later aangelegd door Koning Carol de Tweede om zijn buitenverblijf beter bereikbaar te maken. De weg wordt daarom ook wel King's Road genoemd.

P5274717

P5274702We blijven ons verbazen over Roemenië. Hier een hele partij stenen die naar beneden zijn gekomen. Niet opgeruimd geen net er omheen, gewoon een paar paaltjes en eigen verantwoording, goed uitkijken. P5274668

Gelukkig manoeuvreert deze stuntdame op de motor er gewoon langs.

P5274714

We lunchen en er ontstaat een flinke regenbui. We kijken ondertussen naar een overnachtingsplek. Dichtbij kunnen we op een berg staan, dat is leuk, daar gaan we voor. Als het weer droog is rijden we verder en inderdaad de weg is tot 22 juni 2023 gesloten.

P5274693

Op de berg ligt nog veel sneeuw en deze ❄️kettingen hebben we ook niet bij, dus dat gaat niet lukken. Een alternatieve route, nu richting Horezu.

P5274709P5274718

Deze route vinden wij veel mooier dan de Transalpina. Prachtige bossen, watervallen, meren, steen en gebergte. Een plaatje.

P5274691

P5274727

De Transfagarasan route, blijkbaar de mooiste van Europa, is tot 15 juni gesloten, waarschijnlijk gaat dat helaas ook niet lukken.

Uiteindelijk komen we aan bij het klooster Lainici waar we overnachten.

We proberen een nieuw recept uit. Macaroni, vis, courgette en pijnboompitten. Smaakt prima.

Tijd voor het verslag en verder in de boeken.

1. Adri:
    Prachtige natuur (en verhalen 😊🍀) 🌳
  2. Anja en Cor:
    👌🙏
  3. Anne-Marie en Ad:
    27 mei 2023
    Mooi land hoor Roemenie. Wij zijn in Bolivia.
  4. Anja en Cor:
    29 mei 2023
    Dat is even andere koek. Veel reisplezier.
  5. Hielke:
    27 mei 2023
    De Transfagarasan, wat een naam hè! Jammer dat ‘ie nog dicht is, maar jullie zien gelukkig genoeg andere mooie wegen.
  6. Anja en Cor:
    29 mei 2023
    Ja, we gaan nog veel moois zien.
  7. Bertil 't Mannetje:
    28 mei 2023
    Ongelofelijke mooie natuur!
    Dat je op doortocht dit soort natuurervaringen opdoet is opmerkelijk.
    In Nederland kom je dit niet tegen.
    Wij hebben files en boerenprotesten tegen CO2-uitstoot.
    Dank voor jullie rapportages.
    Ga ermee door.

Groet van Bertil.
  8. Anja en Cor:
    29 mei 2023
    Er zijn zeer grote verschillen, ja. We twijfelen eraan of ze zich hier druk/zorgen maken voor de CO2 uitstoot.
  9. Heddy Saris:
    28 mei 2023
    Hier een hele partij stenen die naar beneden zijn gekomen. Niet opgeruimd geen net er omheen, gewoon een paar paaltjes en eigen verantwoording, goed uitkijken...

Dat hadden wij ook meerdere keren ervaren, ik vond het wel griezelig om langs te rijden want het kan gebeuren dat de weg onder ons door onze gewricht gaat instorten 🤪🙈

Maar inderdaad is Roemenië een mooi land, ondanks de chaos😉😊
    Nogmaals veel kijkplezier!
  10. Anja en Cor:
    29 mei 2023
    Ja, er zijn zeker kritieke momenten. De chaos is ook herkenbaar.