Dag 15 / Zondag 28 mei 2023 / Bistrita 22°

29 mei 2023 - Pietreni, Roemenië

Fijne Pinksteren allemaal.

Vannacht geslapen bij het klooster Lainici.

P5284743

Nu tijd om het even te bewonderen. Het is zondag, dus het loopt aardig vol. Men is zeer gelovig in Roemenië en de mensen komen huilend uit het klooster. Ontroerend om te zien.

P5284744

_P5284750

We steken kaarsjes aan.

_P5284753

P5284758

Bij ons vertrek steekt er een tandloos oud mannetje zijn duim op. Wat een schatje.

Het is eentonig te horen, maar we tuffen heerlijk door de geweldige natuur en de vele unieke dorpjes.

Omdat het een christelijke dag is, bezoeken we ook het Hurezi klooster in Horezu.

P5284775

Daar ontmoeten we een jonge papa met dochtertje Alexia. Hij vraagt hoe wij Roemenië ervaren. 'Het is een prachtig land met schitterende natuur', luidt ons antwoord. Zijn reactie: er zijn goede mensen en minder goede mensen. Onze reactie: we denken helaas dat dit voor elk land van toepassing is, maar we gaan ervan uit dat de meeste mensen een goed karakter hebben.

P5284787

Het is een groot klooster en er wandelen veel geestelijke rond die een praatje maken met de bezoekers. Hier heerst een fijne warme energie. Het andere klooster had meer een toeristische aantrekkingskracht.

We rijden nog een stukje door voor een nieuwe slaapplek.

P5284796

Ik vind het moeilijk om de rauwheid van het land te fotograferen. Dan voel ik me meer een soort ramptoerist, maar als ik het niet doe dan is er geen eerlijk beeld van de werkelijkheid. Dus toch alvast 1 poging gewaagd.

P5284801Eenmaal op de plaats van bestemming krijgen we al snel buren. P5284791

Heerlijk lezen en daarna nog een wandeling.

P5284799

's Avonds komt de familie schaap op visite.

P5294808

1. Jan Heijnen:
    29 mei 2023
    Je mag best de rauwheid van een land in beeld brengen, het gaat erom met welk oordeel je dat doet. Het zet de mensen maar weer eens aan het denken dat we het hier toch zo goed hebben. En ik denk dat de mensen hier meer klagen dan daar in Roemenië.
  2. Anja en Cor:
    29 mei 2023
    Hier hebben we vandaag veel over gesproken met elkaar. We rijden veel door bepaalde wijken en dan komt de communicatie vanzelf op gevoel, verstand, vergelijking in hoever dat mogelijk is, maar de mensen maken er het beste van zo lijkt het.
  3. Tom:
    29 mei 2023
    Wat een prachtig land en een mooi klooster, leuk dat het nog niet zo toeristisch was.
  4. Anja en Cor:
    Serene liefdevolle sfeer.
  5. Rob van den Brink:
    29 mei 2023
    Wat mij betreft mogen jullie alles laten zien en vastleggen hoor. Het is wat het is. Fraai of minder fraai. Geniet ervan.
  6. Anja en Cor:
    29 mei 2023
    Jullie zullen het in de verslagen wel lezen. Het zou ook niet helemaal eerlijk zijn als je het gehele plaatje niet toont. Wordt vervolgd... Dank jullie wel.
  7. Heddy Saris:
    29 mei 2023
    Het leven kent ook de harde kanten, dus dit horen er ook bij. 😉
    Bovendien kunnen ze meer liefde en schoonheid tonen dan bij de luxe.

De fotos en de verhalen zijn in principe JULLIE EIGEN ervaringen. De andere mensen kunnen ze anders beleven. Het beste is gewoon naar jouw eigen gevoel luisteren. 😊
  8. Anja en Cor:
    31 mei 2023
    Klopt helemaal Heddy. Het gaat om de liefde.