Dag 16 / Maandag 29 mei 2023 / Mateias 22°

29 mei 2023 - Valea Mare-Pravat, Roemenië

Ook deze ochtend worden we omringd door de koeien en schapen. We zwaaien naar de herder die zich om z'n koeien ontfermd.

P5294809

Als we de weg opdraaien, wandelt daar een oude herder met een paar schapen, hij zwaait vriendelijk.

We hebben alleen kunnen vinden dat het hier op 4 en 5 juni Orthodox Pinksteren is. Nu niet in ieder geval. Weg werkzaamheden. Met een bijbehorende file.

P5294812

De dorpjes en de natuur landschappen volgen elkaar op.

P5294810

P5294829

Bij een dorpje zie ik in een voortuintje een oude dame en haar koe staan. Het raakt me, och jee om zo'n oude dag te hebben. Maar wie ben ik om daarover te mogen oordelen. Misschien is deze vrouw gelukkiger dan sommige mensen in een  verpleeghuis met verzorging in Nederland.

P5294816

P5294822

Je ziet veel gekleurde bijenkorven, we hebben er de afgelopen week ook meerdere oude campers of pipowagens in overeenkomende kleuren bij gezien. Waarschijnlijk wordt daar honing in gemaakt.?

P5294827

In Nederland zie je steeds vaker de minibiebs. Hier zie je veel kapelletjes in allerlei maten en kleuren.

P5294818

P5294832

We komen bij een particulier auto museum dat zich heeft gespecialiseerd in de Roemeense merken. We mogen vrij rondkijken en een donatie is gewenst. Jammer dat er geen communicatie mogelijk is om te praten over deze hobby.

P5294856

P5294852

P5294849

P5294843

Een BMW motorrijder, geen Roemeens merk dus.

P5294819

We rijden nog verder om naar onze overnachtingsplaats te gaan. We komen nog bij een stuw.

P5294862

De plek zien we niet zo zitten, maar een stukje verder staan we dan bij het Mausoleum 1916-1918. Gewijd aan de Eerste Wereldoorlog en de veldslagen in dit gebied.

P5294866

Wat ook nog eens een mooi zicht geeft op de bergen.

P5294867

1. Bertil 't Mannetje:
    29 mei 2023
    Tja, ik wist dat in Roemenië de moderne tijd nog niet was doorgebroken, maar als je ziet dat nog paard en wagen wordt gebruikt weet je hoe modern wij zijn.
    Bevolking die zich nog sterk maakt voor religie en wij al een station verder zijn, toont zijn 'progressieve' ontwikkeling.
    Zijn zij gelukkiger dan wij? Meer tevreden? Blij met hun eenvoud?
    Door een kijkje te nemen in deze culturen, kun je afmeten hoe wij evolueren. Gaat dit goed? Zijn wij doorgeschoten? Zitten wij op de goede weg?
    Wat moeten wij meer waarderen dan wij op dit moment doen?
    Wart leren wij hiervan?
  2. Anja en Cor:
    31 mei 2023
    Ja Bertil, veel vraagtekens. Stof tot nadenken. Wij Nederlanders leven materialistisch in weelde, maar hoe zit het met onze mentale vrede? Gespreksstof genoeg voor als we weer thuis zijn.
  3. Elly:
    29 mei 2023
    Goede vragen. Genoeg stof tot nadenken.
  4. Anja en Cor:
    31 mei 2023
    Klopt helemal, interessante gespreksstof.
  5. Emmy van de Veerdonk:
    1 juni 2023
    Wat zijn wij dan rijk....... of misschien toch arm.?
  6. Anja en Cor:
    1 juni 2023
    Materialistisch leven wij in weelde, maar is dat ook mentaal. Hebben we vrede in ons of veel stress om al dat materiaal 'veilig te stellen' of leven we met teveel angsten?