Dag 21 / Zaterdag 03 juni 2023 / Saes 24°

3 juni 2023 - Șaeș, Roemenië

Tijdens het afrekenen van de campingkosten, heb ik nog een bijzonder gesprek met Theo. Wat een ondernemende man en een fantastische verteller.

Deze ochtend nemen we afscheid van alle lieve mensen die we hier hebben mogen leren kennen. Het waren mooie ontmoetingen.

We rijden naar Mosna en bezoeken Biserica Evanghelica. De mevrouw laat ons binnen. Met handen en voeten wat Duitse woordjes hebben we toch een fijn contact.

P6035182

P6035207

P6035189

P6035192

We zien er ook vele foto's van Prins Charles, die hier op bezoek is geweest. De huidige King heeft hier in Viscri meerdere huizen, deze plaats willen we ook nog gaan bezoeken.

Als we weer richting de camper lopen parkeert er een Hanomag achter ons. Deze heb ik gisteravond langs de camping zien rijden. De eigenaren bevestigen dit. Er ontstaat een geamuseerd gesprek, de mannen in het Duits en wij dames in het Engels. Prachtige mensen.

P6035209

Achter hun oude camper komt ook een auto tot stand. Het zijn Amanda en David van de camping in Blajel, zo grappig.

We doen inkopen bij een kleine supermarkt, daar het morgen en overmorgen Orthodox Pinksteren is en waarschijnlijk alles gesloten.

We rijden door naar Alma Vii, waar het erg druk is. Zoekend naar een parkeerplek loopt daar weer de Engelse familie met hond. Lachen. Op het einde van de weg een plekje gevonden. Een behoorlijk klimmetje via trappen naar boven.

P6035228

P6035223

De Saksische kerk staat op de helling van een heuvel die uitkijkt over de gemeente en dateert uit het begin van de 14e eeuw, maar het fort eromheen werd bijna twee eeuwen later gebouwd. Aan het begin van de 16e eeuw werd de kleine kerk van het type kerkzaal versterkt door het koor te verhogen met twee verdedigingsverdiepingen die toegankelijk zijn via een beweegbare trap, de laatste ondersteund door geprofileerde stenen consoles die ertussen open monden.

P6035225P6035215

Het kerkorgel , gebouwd in 1840, bevindt zich aan de westkant van de zaal, bij welke gelegenheid ook een klein bijgebouw werd gebouwd om de orgels te huisvesten.

In 1966 werd een grootscheepse restauratie uitgevoerd, waarbij het fort in zijn oorspronkelijke vorm werd hersteld.

De sfeer binnen is zeer sereen met alle gedroogde bloemen.

P6035217_P6035218_1

Daarna rijden we door om bij een klooster te gaan staan voor komende nacht, maar dat zijn ze aan het renoveren en ligt vol met bouwmaterialen.

Even verderop zien we een Gabor Roma familie, de mannen dragen hoeden en hebben baarden, de vrouwen zijn kleurrijk gekleed, uiteraard ook met paard en wagen.

Dan naar Saes, waar we de nacht gaan doorbrengen op camping Curtea.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hielke:
    4 juni 2023
    Deze vakantie ook regelmatig op een camping hè; zijn die ook betaalbaar daar?
  2. Anja en Cor:
    4 juni 2023
    Er zijn hier weinig tot geen vrije plaatsen, veel grond is van boerenen niet openbaar. De campingprijzen zijn een paar euro goedkoper dan een boerderijcamping in Nederland, wel soberder.
  3. Jan Heijnen:
    4 juni 2023
    In Roemenië heb je mooie kerken en kloosters, vooral het noorden.
  4. Anja en Cor:
    4 juni 2023
    Morgen gaan we naar een vulkaan meer, daarna Noordwaarts.
  5. Heddy Saris:
    4 juni 2023
    Iddd zijn de campings in Roemenië veel goedkoper dan Nederland en vele andere landen.
    Wij hebben ook meerdere keren meegemaakt dat wij dezelfde mensen terug zagen op de campings of onderweg, vooral die een opvallend afwijkend camper of caravan hebben.
  6. Anja en Cor:
    4 juni 2023
    Veel goedkoper kunnen wij niet zeggen. De prijzen in het levensonderhoud zijn hier ook veel gestegen. Info van Nederlandse campingeigenaar.
  7. Heddy Saris:
    4 juni 2023
    Tja, dat zou wel kloppen, overal de economische crisis vooral door de corona-perioode en niet vergeten de "oorlog" met Poetin🙄
  8. Anja en Cor:
    5 juni 2023