Dag 28 / Zaterdag 10 juni 2023 / Breb 22°

11 juni 2023 - Breb, Roemenië

9.00 uur Het stoomtreintje vol met Roemeense toeristen staat klaar voor vertrek. Goede reis allemaal.

_P6105632_4

Jill, waar ben je nu, we staan klaar om je aan te moedigen bij de hardloopwedstrijd?

_P6105638_2

We rijden naar Poienile Izei.

P6105644

_P6105641_2

Hier staat een houten kerkje van 1262, waar een boer het gemaaide gras aan het op harken is. Vervolgens stopt hij het in een zak en verzamelt alles op zijn oude tractor. Een hele dagtaak voor hem.

P6105646

_P6105647Een plaatselijke bewoonster haal de sleutel van het kerkje en we mogen binnenin een kijkje nemen, geen flits gebruiken. P6105659P6105648

Vervolgens rijden we door naar Borista.

P6105663

_P6105664

Waar een klooster staat, met eveneens een houten kerkje.

P6105669

P6105670

P6105673

Hier zijn timmerlui bezig, het dak wordt later op palen gezet wat prachtig houtsnijwerk heeft. Echt vakmanschap. Wat helaas nauwelijks nog aanwezig is in Roemenië. De vakmensen gaan nagenoeg allemaal in het buitenland werken.

_P6105677

P6105676

Een stukje verderop is de wekelijkse markt, sommige staan onder een soort partytent maar velen staan in de open lucht of onder een stukje plastic. Hun handelswaar in vuilniszakken verpakt.

_P6105682

We hebben een camperplek zien staan op Park4night waar je zelfs een Roemeense maaltijd kunt mee eten, dat lijkt ons wel wat. Ik zag wel dat de laatste beoordeling uit 2021 was. Beetje vreemd. We moeten een brugje over en een smal straatje in. Cor gaat een kijkje nemen mochten we niet meer kunnen draaien. De plek ligt vol met planken en gereedschappen, dus maar verder. O jee, in zijn achteruit het brugje op en dan draaien. Mijn hand zat tussen een muur en de camper vast, maar uiteindelijk gelukt, millimeterwerk. Weer opweg.

_P6105686

P6105692

We gaan naar het plaatsje Breb, hier volgen we de bordjes Babou naar de camping.

_P6105698

We worden hartelijk ontvangen door Ema en Bram. Hij vertelt hoe hij hier verzeild is geraakt. We praten wat over Roemenië en onze visie over het land. Hij toont ons hun idyllische camping.

_P6105702_1P6105703

We zoeken een plekje en gaan heerlijk lunchen en relaxen. Later komen Tini en Richard ook de camping bezoeken. We raken al snel aan de praat en zij wakkeren weer een ideetje aan wat al een paar jaartjes borrelt bij ons.

's Avonds gaan we een hapje eten met ze, net naast de camping is er een tentje om te chillen en ze serveren alleen local food. Zalig!

_P6105714_1

Daarna nog een gezellig bakkie met een borrel in de camper en is het alweer snel bedtijd.

1. Tom:
    11 juni 2023
    Lekker, 22 graden! Hier is het dertig graden, vermoeiend warm.
  2. Anja en Cor:
    11 juni 2023
    Wij zijn zeer dankbaar met de 22 °, kun je nog dingen ondernemen.
  3. Anne-Marie en Ad:
    11 juni 2023
    Ben benieuwd wat voor ideetje er bij jullie borrelt.
    Groetjes uit drijfnat Bolivia. Tropische buien.
  4. Anja en Cor:
    11 juni 2023
    Dat wordt nog vervolgd...
    Tropische buien, koelt het dan niet zo erg af of is dat maar een fabel.
  5. Adri:
    11 juni 2023
    Het is gelukkig goed afgelopen met je hand!
    Ben benieuwd welk ideetje er bij jullie borrelt..?
    Mooie gesprekken proef ik uit de verhalen.
  6. Anja en Cor:
    11 juni 2023
    * Het was zo'n krap weggetje en een
    zeer scherpe draai, het uiterste eruit
    gehaald en gelukkig net gelukt.
    * Komen we nog wel op terug.
    * Mooie bijzondere ontmoetingen.
  7. Jan Heijnen:
    12 juni 2023
    We zijn benieuwd naar jullie nieuwe ideeën? Ga je de camper verkopen? :-)
  8. Anja en Cor:
    12 juni 2023
    Ha, ha.. Grapje! We gaan niet emigreren. Op de fiets naar de Noordkaap, jullie komen ons vast nog tegen 😜