Dag 35 Castillo de la Guareña naar Riaza

16 oktober 2022 - Riaza, Spanje

De camperplaats van Castrillo de la Guareña hoort sinds juni 2019 bij een campergebied dat behoort tot de Ruta Praia Norte (de eerste grensoverschrijdende camperroute in Europa). Wij hadden er nog nooit van gehoord.

Met de opkomende zon, rijden we richting Valladolid.

PA162281_1

Hier parkeren we de camper buiten het centrum waar nog oud industrieel materiaal staat.

PA162351PA162348

We wandelen naar het Parque Campo Grande. Een mooi onderhouden omheind stadspark met een kleine vijver, speeltuin, eekhoorns, pauwen, diverse kalkoenen, fazanten en duiven.

PA162323

De eekhoorntjes zijn erg tam en eten gewoon uit de hand.

IMG_20221016_110447_682PA162330

De prachtige pauwen lopen gewoon langs je benen.

PA162295_1

De fotograaf heeft het druk om alles mooi vast te leggen.

IMG_20221016_114606_404

Mooie fonteinen, kortom zalig om doorheen te wandelen.

PA162320

We wandelen terug naar de camper.

Onderweg zien we nog mooie muurschilderingen.

PA162339

O.a. een vis bij parkeerplekken, we hebben snel in de gaten dat we vanaf een bepaald punt de eenheid kunnen zien op de pilaren. Een mevrouw komt langs gelopen, ze spreekt geen Engels maar als we bij de portiek gaan staan is het perfecto en dat klopt. De vis is compleet, kop, lijf en staart zijn nu een eenheid. Kunstzinnig bedacht en gerealiseerd.

PA162344

Daarna rijden we naar het oosten. Die landschappen het blijft ons verbazen, wat een schoonheid telkens weer.

PA162352

Tijdens het rijden gooien we het roer weer eens om. Het wordt vanavond toch weer een camperplek, zodat we in het dorpje kunnen gaan uiteten.

We belanden in Riaza.

PA162360

Even chillen, boekje lezen en dan wandelen we naar de Plaza. Terrasjes in overvloed. We zoeken een plaatsje in de zon. De ober komt direct naar ons toe. We bestellen drinken en vragen of hij Engels spreekt, niet dus. We wijzen naar de poster waar de 3 menu's opstaan, 15 - 20 en 22 euro. Hij schudde zijn hoofd dat bleek niet mogelijk te zijn. We krijgen ons drinken met een schoteltje chips en nootjes.

PA162362

Een stukje verder zit een cafetaria, ze zullen vast geen frites met kroket verkopen. Nee dus, brood, koekjes en gebak, in onze ogen een bakker dus. We nemen een brood mee en iets lekkers voor bij de koffie. Ze vertelt ons: 'heel Europa heeft normale etenstijden behalve hier in Spanje'. Vanavond rond 20.30 - 21.00 uur kun je meestal wel eten. We houden het wel tegoed en keren terug naar de camper.

Cor gaat aan de slag in de keuken en tovert een heerlijke maaltijd op tafel. Smakelijk.

PA162365

Op de camperplaats staat een Frans stel en hij heeft een motor bij, reden om een praatje te maken. Hij adviseert ons nog een mooie route. We laten ons verrassen.

P.s. Als jullie bovenaan op de route klikken, dan zie je wat we tot op heden hebben afgelegd. Inmiddels 5000 kilometer verder.

1. Anne-Marie en Ad:
    16 oktober 2022
    Hoe kom je nou aan asperges?
    Jullie hebben er al heel wat km opzitten. Wij 4000. Groetjes
  2. Anja en Cor:
    17 oktober 2022
    Goedemorgen, in noodsituaties heb ik altijd wat blikjes bonen bij voor chili concarne en potjes asperges. De verse zijn uiteraard lekkerder. Zijn jullie al met de boot over, want dat scheelt ook kilometers natuurlijk. We lezen het in de blog. Veilige reis maar weer.
  3. Elly:
    16 oktober 2022
    Wat is het hoogst aantal km wat jullie gereden hebben? 5000 is al heel wat. Wederom een prachtige dag geweest.
  4. Anja en Cor:
    17 oktober 2022
    Scandinavië was het meest 10.000 km en dan de Baltische landen met 8.000, overige zo geen idee, dus het loopt lekker op. Doei, doei 👏
  5. Monique:
    Gaaf weer hoor!
  6. Anja en Cor:
    Het wordt nog gaver.
  7. Aine:
    17 oktober 2022
    Die muurschildering is erg mooi en bijzonder. Een mudra om te verkoelen om de waterhuishouding in balans te brengen . Goed voor een warm land als Spanje
  8. Anja en Cor:
    17 oktober 2022
    Vinden wij ook prachtig en de mooie symboliek 👌
  9. Adri:
    17 oktober 2022
    Wat schattig; die eekhoorns 🐿!
  10. Anja en Cor:
    17 oktober 2022
    Zo lief, ze hebben onze 💕 gestolen.
  11. Tom:
    17 oktober 2022
    Wat is die stalen constructie, met groot vat en wiel, geweest? Kon het niet echt thuisbrengen.